Nová Scultura Disc 2017

SCULTURA DISC

Přestože Mezinárodní cyklistická federace (UCI) po letošní klasice Paříž-Roubaix dočasně pozastavila používání kotoučových brzd profesionálními jezdci, MERIDA zůstává pevně přesvědčena o budoucnosti účinkování kotoučových brzd v silničních závodech a s nadšením představuje ještě pokročilejší verzi loňské novinky Scultura - tentokrát vybavenou kotoučovými brzdami.

Seznamte se s zcela novou Sculturou DISC, která kombinuje stejně vysokou úroveň komfortu a zároveň vysokou tuhost a efektivní jízdní vlastnosti, jaké nabízí i nejnovější generace modelu Scultura s ráfkovými brzdami, ale nyní i s benefity kotoučových brzd. Celková konstrukce - včetně vlastního řešení odvádění tepla - přináší Scultuře DISC nejen konkurenční výhodu, ale zvyšuje i výkonnost kotoučových brzd na kole, která se dá jasně vnímat a také změřit.

URČENÍ

Ve světě horské cyklistiky jsou ustáleny již dlouhou dobu, našli si cestu do cyklokrosu a díky jejich nesporným výhodám směřují kotoučové brzdy i do silniční cyklistiky. To, co platí pro ostatní kategorie, platí i pro cestu: kotoučové brzdy přidávají kolu určitou hmotnostní penalizaci, ale ve srovnání s ráfkovými brzdami netřeba podceňovat následující výhody:

  • konzistentní brzdná síla, nezávislá na počasí (nejcitelněji za mokra)
  • ráfek jako strukturální prvek již není více vystavován vlivem opotřebení
  • vyloučení nebezpečí delaminace karbonových ráfků
  • vyloučení nebezpečí vybuchlé duše v důsledku přehřátí (zejména latex)

Pokud se blíže podíváte na typické používání brzd průměrnými neprofesionálními jezdci, uvidíte, že jemně přibržďují zadní kolo, aby nepřekročily určitou základní rychlost a před zatáčkami prudce používají přední brzdu - v takové situaci se plně uplatní výkonnost a účinnost kotoučových brzd. I když je mezi profesionály stále velká diskuse ohledně dostatečně zřejmé praktičnosti kotoučů při závodním nasazení, pro ambiciózního hobby jezdce jsou jasnou výhodou.

TÝMOVÉ POUŽITÍ

Jako doplnění modelů REACTO a SCULTURA se do flotily týmu Lampre-MERIDA s okamžitou platností přidala i SCULTURA DISC. Více prostoru pro pneumatiky zvyšuje její potenciál komfortu na úroveň srovnatelnou s dosud nasazováním modelem RIDE. Ze SCULTURY DISC se tak stává skvělá volba pro závody na rozbitých cestách a dlažebních kostkách. Mírná váhová nevýhoda ve srovnání se Sculturou s ráfkovými brzdami hraje v závodech s převážně rovinatým profilem jen nepodstatnou roli.

PRODUKT

Nová SCULTURA DISC bude dostupná ve třech verzích rámů: dvě karbonové úrovně a jedna z osvědčené hliníkové slitiny PROLITE66. Nejvyšší úroveň CF4 váží jen 900 gramů, verze CF2 váží o něco méně než 1000 gramů a za ní následuje hliníková verze LITE s hmotností pod 1500 gramů. Agresivní geometrie verze CF4 je u verzí CF2 a LITE značně umírněnější; tyto 2 zmíněné varianty jsou sice stále orientované na výkon, ale nabízejí více vzpřímenou pozici. Vzhledem k tomu, že pro přeměnu Scultura s ráfkovými brzdami na progresivní verzi s kotoučovými brzdami byly třeba jen částečné úpravy rámu, mají obě verze téměř identické hodnoty naměřených dat. Sdílejí tak stejně výbornou úroveň tuhosti hlavové trubky i oblasti středového složení, jakož i komfort a aerodynamické vlastnosti. Co ale bylo změněno, je prodloužení spodních vzpěr zadní stavby o 8 milimetrů. Dosáhl se tak větší prostor pro pláště a zároveň tím byly splněny požadavky na rám pro zajištění jeho kompatibility s kotoučovými brzdami Shimano. Potřebné byly i úpravy přední vidlice a zadního trojúhelníku rámu pro zachování stability i během působení brzdných sil, které se vzhledem k použití kotoučových brzd přenášejí jen na jednu stranu rámu.

TECHNOLOGIE

Nová SCULTURA DISC přichází s velkým množstvím skvělých výhod nejnovější generace modelu SCULTURA: výborná konkurenceschopná hmotnost, lepší než je průměr na trhu, hodnoty komfortu mezi nejlepšími v segmentu a značně vylepšená aerodynamika ve srovnání s předchozí verzí, například i díky použití profilů trubek "NACA Fastback ". A aby toho nebylo málo, následující vlastnosti dělají z modelů SCULTURA DISC jedny z nejlepších dostupných silničních kol vybavených kotoučovými brzdami:

  • 12mm pevné osy (100 mm vpředu, 142 mm vzadu) se 160mm brzdovými kotouči na verzích rámů CF4 a CF2; důvodem je, že neutrální podpora UCI je vybavena i koly právě podle těchto "nových" standardů
  • pevné osy s technologií "R.A.T" ( "Rapid Axle Technology") vpředu i vzadu pro velmi rychlou výměnu kol na CF4
  • brzdový třmen standardu "Flatmount" vpředu i vzadu při CF4 i CF2
    • výhody: větší volnost při návrhu zadní stavby, lepší spojení těla brzdy s povrchem rámu a přímější přenos síly
  • výjimečně tuhá oblast středového složení standardu BB386 nebo BB86 (CF4, CF2) se širokým místem napojení s ostatními rámovými trubkami
  • všechny rámy je možné osadit pneumatikami šířky až do 28 mm

Další výstavní vlastností všech karbonových modelů při všech cenových úrovních je náš vlastní chladič DISC-COOLER. Zatímco přední brzdy jsou díky svému umístění, kde jsou vystaveny neustálému proudění vzduchu, vždy dobře chlazené, výkon zadní brzdy získává výhodu z aktivního managementu tepla. Vývojáři MERIDA měli svou vlastní vizi, jak je možné tuto vlastnost realizovat a vyvinuli nové řešení. Výsledný komponent je vytvořen z kovaného hliníku a je připevněn těsně pod zadní brzdový třmen. V této pozici efektivně odvádí vzniklé teplo přes CNC-opracované chladicí žebra. Testy potvrzují, že během čtyřminutového brzdění je teplota při použití chladiče DISC COOLER snížena až o zhruba 35 ° C oproti brždění bez chladiče (tj. např. během dlouhého sjezdu, viz obrázek níže)

ZŮSTAŇTE V CHLADU

Zatímco speciální konstrukce rámu Scultura DISC spolupracuje se širokými pneumatikami pro vyhlazení otřesů na nerovných površích, nový chladič DISC-COOLER zaručuje konstantní brzdný výkon díky značnému odvodu tepla ze zadní brzdy.

 

 

Geometrie Scultura Disc